Capital Punishment: An Islamic Perspective

Document Type : Original Research

Author
Associate Professor in Criminal Law and Criminology, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
Abstract
This article highlights some Islamic jurisprudential (fiqhī) principles which require reduction and restriction of death penalty. According to this article, in Islamic view the permissibility of capital punishment is very limited and narrow. Minimalistic approach to capital punishment includes fixed punishment (had), just retaliation (qisās) and discretionary punishment (ta’zir). The article also studies some procedural factors, which in their turn, result in the reduction of the numbers of capital punishment. Of them is proportionality between the epistemic value of the evidence and the content it is supposed to prove. The necessity of observing humane considerations in the performance of death penalty, in a few cases in which it is permitted, is also briefly discussed. In other words, performance of death penalty should be with the lowest level of pain when it is permitted.
Keywords

Subjects


انصاری، مرتضی، فرائد الاصول، ج1، چ4، قم، مجمع الفکر الاسلامی، 1424.
برهانی، محسن و رادمند، محمدامین، "تقلیل‌گرایی نسبت به مجازات‌های سالب حیات در حقوق کیفری ایران"، فصلنامه راهبرد، سال26، ش82، بهار 1396، صص307-326.
بغدادی، محمدبن حبیب، المُحبّر، بیروت، دار الآفاق الجدیده، تحقیق: ایلزه لیختن شتیتر، [بی‌تا].
حبیب‌زاده، محمدجعفر و علی‌پور، عادل، "منع مجازات اعدام تعزیری در فقه امامیه"، مطالعات فقه و حقوق اسلامی، سال 5، ش9، پاییزو زمستان 1392.
حلی، جعفر بن حسن(محقق)، شرایع‌الاسلام، ج4، تحقیق: محمدعلی بقال، چ2، قم، اسماعیلیان، 1408ق.
خوانساری، سیداحمد، جامع المدارک، ج7، تحقیق: علی‌اکبر غفاری، چ2، قم، اسماعیلیان، 1405ق.
خوانساری، سیدحسین، مشارق الشموس فی شرح الدروس، ج1، تحقیق: سیدجواد ابن الرضا، نشرالکترونیکی[برنامه‌ی فقه أهل البیت(ع)].
راوندی، قطب‌الدین سعید بن عبدالله، فقه القرآن، ج2، تحقیق: سیداحمدحسینی، قم، کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، 1405ق.
صدوق، محمدبن علی، من لا یحضره الفقیه، ج4، چ4، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، 1404ق.
طباطبائی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج1، قم، اسماعیلیان، 1393ق.
طوسی، محمد، الاستبصار، ج4، چ1، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1390ق.
طوسی، محمد(1)، تهذیب الاحکام، ج10، چ4، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407ق.
طوسی، محمد(2)، الخلاف، ج5، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، 1407ق.
عاملی، محمد، وسائل الشیعه، ج18 و19، چ5، تهران، اسلامیه، 1401ق.
قزوینی، ابن ماجه، سنن ابن ماجه، چ1، ریاض، دار السلام، 1420ق.
محقق داماد، سیدمصطفی، بازخوانی فقهی امر به معروف، نهی از منکر و اجرای حدود، چ1، تهران، مرکز نشر علوم اسلامی، 1396.
موسوی خوئی، سیدابوالقاسم، مبانی تکمله المنهاج، ج41، قم، چ3، مؤسسه إحیاء آثار الامام الخوئی، 1428ق/2007م.
موسوی(علم الهدی)، علی بن حسین، الذریعه إلی أصول الشریعه، ج2، تهران، دانشگاه تهران، 1376ش.
میرمحمدصادقی، حسین و زینب لکی، "رویکردی نوین بر ارجاع کیفری در پرتو اصل وصف‌گذاری منصفانه"، پژوهش حقوق کیفری، سال هفتم، شماره‌ی 27، تابستان1398.
نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام، ج41 و 42، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1981م.
نوبهار، رحیم، اصل قضایی بودن مجازات‌ها: تحلیل فقهی حق بر محاکمه‌ی عادلانه، چ1، تهران، شهردانش، 1389.
نوبهار، رحیم، «بازخوانی مستندات فقهی حکم اعدام برای تکرار جرایم حدّی»، پژوهش حقوق کیفری، دوره‌ی دوم شماره 5، زمستان 1392، صص9 ـ 46.
نوبهار، رحیم، "بررسی و نقد ادلۀ حد بودن قوادی"، مجله برهان و عرفان، ش7، بهار1385.
نوبهار، رحیم، "دین و کرامت انسانی"، مجموعه مقالات همایش بین‌المللی حقوق بشر و گفتگوی تمدن‌ها، قم، دانشگاه مفید، 1384.